Prasátečko desetiletí staví ženu na roveň kancelářského vybavení

22. 11. 2018

„Kdo chce v srpnu zasunout?” ptá se plakát společnosti 100MEGA, který přirovnává ženu k flash disku. V hlasování veřejnosti získala reklama nejvíce hlasů a stala se absolutním Prasátečkem prasáteček. Volba nejvíce sexistické reklamy desetiletí završuje deset ročníků anticeny Sexistické prasátečko pořádané neziskovou organizací NESEHNUTÍ. Organizace při té příležitosti vydává publikaci Fighting Sexism, která mapuje její dosavadní aktivity proti sexismu.

Anticenu Prasátečko prasáteček za nejsexističtější reklamu desetiletí si vysloužila firma 100MEGA za reklamu, ve které ukazuje ženu jako pouhou věc k použití. „Reklama, která staví ženu na roveň kancelářského vybavení a vyzývá k tomu, aby ji lidé využili k ‚zasunutí‘, je podle nás nepřijatelná a nepatří do veřejného prostoru,“ zhodnotila reklamu Eva Bartáková z NESEHNUTÍ.
Druhé místo získala reklama na časopis ForMen, která vyvolává dojem, že násilí na ženách je normální, dokonce sexy. Na třetí příčce se umístil plakát společnosti Snapbacks, který ukazuje závažný společenský problém násilí na ženách jako něco, co je cool. O pořadí rozhodovala veřejnost svým hlasováním. Zapojilo se přes čtyři stovky hlasujících.

Do Prasátečka prasáteček reklamy výjimečně nominovaly organizátorky soutěže. Deset reklam, které považují za nejzávažnější, vybíraly napříč všemi deseti ročníky anticeny. „Snažily jsme se zvolit takové reklamy, o jejichž̌ sexističnosti není pochyb a zároveň reprezentují to, co je na sexismu nejzávaznější: znevažování žen a jejich schopností, zlehčování násilí páchaného na ženách a podpora tradičního rozdělení rolí mezi muži a ženami, která často vede k diskriminaci,“ řekla Kristýna Pešáková z NESEHNUTÍ.

Že anticena Sexistické prasátečko má smysl, ukazuje vyjádření společnosti CZC, jejíž reklama z roku 2010 se dostala do výběru organizátorek. „GEEKové z CZC.cz se od tohoto druhu reklam distancují a je jim líto, že značka CZC.cz byla v minulosti prezentována tímto způsobem. Protože podle svých slov ‚rozumí lidem i elektronice‘, je pro ně jakákoliv forma diskriminace včetně sexismu nepřijatelná. V aktuální a budoucí komunikaci pro ni není místo,“ uvedla tisková mluvčí CZC Michaela Balarinová. Prohlášení ocenili i hlasující. Poté, co se společnost od reklamy distancovala, nedostala žádný hlas.

Prasátečko prasáteček symbolicky završuje anticenu Sexistické prasátečko. Nezisková organizace NESEHNUTÍ zároveň vydává publikaci Fighting Sexism, která shrnuje deset let jejích aktivit proti sexismu. „Nyní chceme předat symbolickou štafetu veřejnosti a k tomu jí jako nástroj dáváme publikaci Fighting Sexism, která shrnuje, co jsme za deset let dokázaly a také jaké nástroje v boji proti sexistickým reklamám považujeme za nejefektivnější,“ sdělila Pešáková.

Anticenu Prasátečko prasáteček vyhlásí NESEHNUTÍ společně s desátým Sexistickým prasátečkem v pátek 23. listopadu 2018 v brněnském Domě umění.

Kontakt

Eva Bartáková, NESEHNUTÍ, eva.bartakova@nesehnut.cz, 724 534 982
Kristýna Pešáková, NESEHNUTÍ, kristyna.pesakova@nesehnuti.cz, 723 759 082