Různé podoby sexistického jazyka v reklamách

Sexistický jazyk může mít v reklamách různé podoby. Může se projevovat používáním sexuálních dvojsmyslů, jako u následujících reklam:

Tento typ sexistických reklam často ukazuje mladé krásné ženy jako sexuální objekty mužské touhy. Vyvolává dojem, že jsou ženy dostupné a čekající na mužskou aktivitu.

Jazykový sexismus v reklamách se ale projevuje i jinak.

Například podporou různých klišé o ženách či mužích. Následující reklama např. pracuje se stereotypem, že jsou všechny ženy upovídané. Zneklidňující na reklamě je i zalepení úst ženě dobarvené heslem “mlčeti zlato”. Ve společnosti, kde nejsou ženy dostatečně zastoupeny v rozhodovacích pozicích (ČR klesla za rok 2017 až na 88. místo ze 144 zemí světa, pokud jde o rovnost žen a mužů, a to hlavně díky nízkému zastoupení žen v politice) a není tak jejich slovo dostatečně slyšet, není zalepování úst ženám na místě.

Téma umlčování žen a jejich politických názorů rezonovalo i v zahraničí. Známá je např. kauza z USA z roku 2017. Senát Spojených států tehdy hlasoval o umlčení námitek senátorky Elizabeth Warren, týkajících se potvrzení funkce senátora Jeffa Sessionse jako amerického generálního prokurátora. Senátor Mitch McConnell následně vyslovil během komentářů na adresu senátorky po hlasování, že její proslov byl dlouhý, že tím porušila pravidlo a byla varována. “Nicméně, ona vytrvala.” (Nevertheless, she persisted). Poslední věta se stala virální. A to i díky tomu, jak větu feministky a feministé zveřejňovali s odkazem na hashtag k jiným ženám. Smysl věty se rozšířil tak, že odkazuje na vytrvalost žen při překonávání bariér, přestože jsou umlčeny nebo ignorovány.